Володимир Жмак: «2021 рік має стати переломним на шляху перетворення Укрзалізниці зі збиткової компанії в прибутковий бізнес»

29 жовтня очільник Укрзалізниці Володимир Жмак та члени правління Товариства дали пресконференцію, на якій розповіли про нинішню ситуацію у Компанії та про те, як вона виходитиме з кризи. Зношеність активів – майже 100%

З початку незалежності в Укрзалізницю не було інвестовано жодної копійки державних грошей. Наслідками нинішньої зношеності активів є палаючі локомотиви, сходження з колій рухомого складу, руйнування інфраструктури та інші проблеми, що впливають на безпеку руху.

На кінець першого півріччя 2020 року збитки Укрзалізниці складають майже 9 млрд грн, а кредитний портфель – близько 37 млрд грн. На запитання, як таке сталося після прибуткового 2019 року, очільник УЗ пояснив, що прибутки бути сформовані за рахунок курсової різниці, яка складає 3,4 млрд грн. Однак сьогодні, коли курс гривні упав, прибутки перетворились на збитки. Щоб виправити ситуацію, керівництво Укрзалізниці планує змінювати і фінансову модель Компанії, і її організаційну структуру.

Чого вдалося досягти у 2020 році?

На сьогодні вперше за багато часу Товариство задовольняє всі потреби ринку у перевезеннях. Якщо іще у кінці серпня Укрзалізниця перевозила близько 760 тонн вантажів на добу, то сьогодні – близько 800. Попри складну ситуацію у Компанії та світову економічну кризу, не кажучи вже про пандемію COVID-19, досягнуто рівня вантажообігу на рівні минулого, докризового року.

Володимир Жмак:

«Ці досягнення – результат копіткої праці всієї команди. За місяць роботи нам вдалося ліквідувати дефіцит локомотивів. Ставимо амбітну мету – 1 млн тонн вантажів щодобово. Це дасть Компанії ріст доходу. Ринок побачить, що ми можемо везти швидко та якісно, можемо ще швидше та більше – так і закінчимо наступний рік з плюсом».

Крім того, правління Товариства ухвалило рішення щодо направлення близько 400 млн грн до кінця 2020 року на ремонт локомотивів і 350 млн грн – на ремонт та модернізацію вантажних вагонів.

Особливу увагу керівництво Компанії приділяє боротьбі з корупцією.За словами Володимира Жмака, перше, що було зроблено, це спільно з державною аудиторською службою України та податковою ініційовано тотальну перевірку діяльності Укрзалізниці.

Володимир Жмак:

«Зараз оптимізуємо всі процеси, що пов’язані з закупівлями, щоб УЗ вже не фігурувала серед компаній, які закупають щось за неринковими цінами. Намагаємось припинити примітивні крадіжки дизельного палива. Для цього оснащуватимемо тепловози GPS-трекерами з рівнемірами, які унеможливлять ці дії. За 2 місяці ми викрили декілька схем, які вже припинено. Ми будемо показово карати тих, хто займатиметься махінаціями, зловживаннями і крадіжками. Ми не будемо під столом домовлятись з такими людьми, а будемо їх публічно звільняти».

Чим закінчиться 2020 рік?

За підсумками 2020 року Укрзалізниця очікує отримати збиток у розмірі 12–14 млрд грн. Щоб продовжувати інвестиційні проекти, необхідно буде займатись реструктуризацією фінансових зобов’язань Компанії. І в цьому великі надії покладаються на партнерів Товариства – в першу чергу, на міжнародні фінансові інституції.

Переломний – 2021 рік

Володимир Жмак запевнив, що 2021 рік Укрзалізниця закінчить з прибутком, і не паперовим, у вигляді курсових різниць або інших намальованих цифр, а реальним. За його словами, для цього Компанії у 2021 році потрібно буде багато і результативно інвестувати, скорочуючи видатки.

Що для цього потрібно зробити Компанії та державі:

Передбачити у фінансовому плані УЗ на 2021 рік 4,1 млрд грн на проведення капітального ремонту локомотивів.

Передбачити у фінансовому плані УЗ на 2021 рік 7 млрд на закупівлю та капітальний ремонт вантажних вагонів.

Підтримати проєкт державного бюджету України, у якому вперше за часи незалежності України закладені кошти для придбання 100 пасажирських вагонів на суму понад 2,7 млрд грн та електрифікації деяких ділянок колії.

Просувати законопроєкт щодо зменшення/скасування податку на землю під коліями для УЗ.

Спрямувати кошти від акцизу на пальне, що сплачується Товариством, на розвиток залізничної інфраструктури.

Компенсувати Компанії витрати на перевезення пасажирів пільгових категорій у приміських поїздах та поїздах далекого сполучення.

Запровадити систему організації суспільно важливих перевезень органами державної влади.

Збільшити добове перевезення вантажів до 1 млн тонн.

Діджиталізувати процеси (внутрішній документообіг, розробка податків для пасажирів та вантажовідправників тощо).

Про реформування Компанії

У структурі Укрзалізниці будуть виділені чотири вертикально інтегровані бізнес-одиниці: вантажні перевезення, пасажирські перевезення, інфраструктура і контейнерні перевезення. Всі інші функції будуть сконцентровані у центральному офісі та забезпечуватимуть діяльність цих 4-х базових вертикалей, які з часом стануть компаніями-холдингами. У 2021 році планується завершити перепідпорядкування підрозділів Товариства таким чином, щоб кожна виробнича вертикаль отримала всі необхідні активи, могла підрахувати прибутки і збитки, а на кінець року мала свій баланс, що дозволить потім реорганізувати ці вертикалі у компанії-холдинги.

Володимир Жмак:

«Дуже розраховуємо на цьому шляху на конструктивну співпрацю з нашими партнерами: акціонером Кабінетом Міністрів, наглядовою радою, Міністерством інфраструктури, постачальниками, вантажовідправниками. Ми запускаємо щодвотижневі відеоконференції з наглядовою радою, щоб члени наглядової ради мали змогу онлайн отримувати інформацію щодо діяльності Компанії».

Про формування правління Товариства

Процес формування правління буде завершено тоді, коли наглядова рада прийме відповідні рішення щодо кандидатур, які презентуються. Наразі погоджено кандидатури двох діючих членів правління зі встановленням їм випробувального терміну в 3 місяці. Подальші кроки щодо завершення формування правління мають бути здійснені наглядовою радою. Володимир Жмак наголосив, що розраховує на її конструктивний підхід.