Укрзалізниця всупереч європейській практиці у 2019 році сплатила 3,8 млрд грн податку на землю під коліями, – висновки аудиту української економіки КМУ

Нецільові витрати додатково обмежують фінансовий ресурс Укрзалізниці – лише через земельний податок компанія втрачає 3,8 млрд грн на рік. Про це йдеться в матеріалах аудиту української економіки, проведеного Кабінетом Міністрів України.

«Фінансовий ресурс Укрзалізниці» додатково обмежений через нецільові витрати та неефективне використання наявного потенціалу. Укрзалізниця сплачує податок на землю під коліями, що суперечить європейській практиці (3,8 млрд грн у 2019)», – йдеться у матеріалах аудиту.

Також зазначається, що прибутки від вантажного сегменту Укрзалізниця витрачає на покриття збитків від пасажирських перевезень – торік вони становили понад 12,8 млрд грн. А недовиконання планів капітальних інвестицій, технічна деградація та зростання витрат вантажовласників на залучення вагонів є наслідками фінансового дисбалансу в компанії.

Зі свого боку Укрзалізниця наголошує, що оподаткування земель залізничного транспорту сьогодні є великим фінансовим навантаженням для компанії. Ці додаткові витрати обмежують можливості перевізника інвестувати в оновлення рухомого складу, модернізацію інфраструктури та сервісу для пасажирів і вантажовідправників.

В компанії зауважують, що цей податок є дискримінаційним по відношенню до  Укрзалізниці – крім залізничного, жоден інший вид транспорту його не сплачує. Також Укрзалізниця являється чи не єдиною залізницею в Європі, яка сплачує податок на землю.

Укрзалізниця вже запропонувала внесення змін до Податкового кодексу України, які б дозволили знизити податкове навантаження із земельного податку на національного перевізника. Відповідний законопроєкт зареєстрований у парламенті. Залізничники наголошують, що цей проєкт закону є невідкладним і має бути розглянутий у Верховній Раді якнайшвидше.

Нагадаємо, з 1 січня 2019 року в Україні діють зміни до Податкового кодексу України та деяких інших нормативних актів (№ 2628-VIII), які, зокрема, позбавили Укрзалізницю пільги зі сплати земельного податку.

Тим часом Укрзалізниця залишається одним із найбільших платників податків у країні. За підсумками 2019 року товариство увійшло до ТОП-5 серед найбільших компаній України за сумою податкових платежів.