ПАР планує залучити приватних операторів для зміцнення ролі залізниць

У Південно-Африканській Республіці готуються відкрити доступ до інфраструктури залізниць приватним операторам, що має стати важливим чинником пожвавлення економіки країни після пандемії. У представленому президентом ПАР Сирілом Рамафоса в 2020 р. плані перебудови і відновлення економіки країни намічений ряд структурних реформ, в тому числі на залізничному транспорті. Уряд має намір підтримувати участь приватного сектора в посиленні ролі цього виду транспорту, включаючи надання новим операторам доступу до інфраструктури магістральних ліній.

Ці плани з’явилися в важкі часи для залізниць країни, на яких ще до пандемії намітилася тенденція падіння перевезень як вантажів, так і пасажирів. Так, з березня 2019 року по березень 2020 року обсяг вантажних перевезень знизився з 226 млн до 212 млн т. У 2020/2021 фінансовому році зниження стане помітнішим в силу впливу коронавіруса COVID-19. У пасажирських перевезеннях падіння обсягів ще значніше – з 645 млн чол. в 2008/2009 році до 208 млн в 2018/2019 і до 140 млн чол. в 2020 фінансовому році (в силу масштабних крадіжок кабелю та інших актів вандалізму в період пандемії, які викликали б скасування пасажирських поїздів).

За оцінкою асоціації Africa Rail Industry (ARIA), відкриття ринку для приватних компаній дозволить підвищити ефективність використання залізничної мережі за рахунок зростання числа операторів, залучити додаткові доходи для фінансування програм утримання та модернізації інфраструктури, знизити зовнішні витрати логістичних компаній і посилити конкурентоспроможність залізниць як екологічно більш привабливого вигляду транспорту.